2020 ska vi ha Sveriges största besöksnäring (bortsett storstäderna)

Idag presenterar vi Socialdemokrater en helt ny idé för hur Örebro kommun ska kunna bidra ännu mer till innovationer och att fler jobb skapas i växande branscher. Vi föreslår att 1% av intäkterna när Örebro kommun säljer mark till verksamhet (företagsetableringar) ska gå till att stimulera innovationer och branscher som bidrar till fler jobb. Med dagens intresse för att etableras sig i Örebro skulle det innebära 3,5 miljoner kronor varje år som kan bidra till att skapa nya jobb.

Lena Baastad motiverar det bra: ”Det här är en ny idé vi har för att skapa fler jobb i kommunen. Genom att kreativt använda de verktyg vi har kan vi se till att de investeringar som görs bidrar till ökad tillväxt och på det sättet går tillbaks till örebroarna.”

Tanken är att pengarna kan gå till nya arrangemang (liknande exempelvis Live At Heart och SM-veckan vinter) som skapar jobb, men även till exempelvis Science Park, ett bolag som kommunen äger tillsammans med universitetet, regionförbundet och Karlskoga kommun och som har till syfte att utveckla nya produkter, tjänster och företag i vår region. Ett villkor bör vara att andra aktörer skjuter till lika mycket pengar som kommunen, krona för krona. Det finns idag inga hinder i kommunallagen att göra denna typ av åtgärd. Förslaget innebär inte att markpriserna kommer att höjas på grund av detta.

Vi sätter samtidigt ett högt mål: 2020 ska vi ha Sveriges största besöksnäring, förutom Stockholm, Göteborg och Malmö.

Hur vi ska kunna förbättra arbetet med besöksnäringen i Örebro har jag skrivit om tidigare (läs här). Men några punkter tror jag tål att lyftas fram, som jag vaskat fram i diskussioner med kloka företrädare för besöksnäringen i Örebro (bland annat Claes Nelander som varit vänlig nog att skriva ner sina tankar).

  1. Stärkt kompetensförsörjning. Inom ramen för det vallöfte vi Socialdemokrater redan gett, och tillsammans med de satsningar som en socialdemokratiskt ledd regering kommer att göra, finns utrymme för att jobba mer aktivt med kompetensförsörjningen så att besöksnäringen stärks. I samtalen med branschföreträdare har jag uppfattat några konkreta förslag som vi bör jobba vidare med:
    Lärlingsprogram på gymnasienivå inom restaurangbranschen (idag saknas kompetent personal både när det gäller tillagning av mat och när det gäller servering). Här finns att lära från Kvinnerstaskolans erfarenheter när det gäller lärlingsutbildning.
    Örebro kan bli först i Sverige med att starta gymnasieinriktning för cafébranschen (snabbast växande branschen inom besöksnäringen).
    Koppla Universitetsutbildning och forskning närmare näringslivet inom restaurangbranschen. Vi är redan ledande på området, genom mer samarbete med restaurangföretagen kan vi bli ännu bättre.
  2. Hjälp café och restaurangbranschen att bli bättre på att ”haka på” andra aktiviteter i stan. Det handlar (från kommunens sida) dels om att delta i finansieringen av nya projekt, men framförallt att se potentialen i de arrangemang som ordnas. Många av de företag som har scener under Live At Heart vet hur mycket mer de tjänar under de dagarna, och i år var alla hotell fullbokade under Live At Heart. Genom att jobba rätt tillsammans skapas fler jobb och Örebro fortsätter växa. Ett exempel från Claes Nelander är att under Open Art 2015 ta fram särskilda café och restaurang-paket till dem som vill upptäcka konsten i Örebro city nästa sommar.
  3. Kommunen ska underlätta för företagen. Det var inte en slump att Örebro kommun började med restaurangbranschen när vi började arbeta med ”företagslots” för att underlätta företagarnas kontakter med kommunen och andra myndigheter. Detta arbete bör vi fortsätta med. En idé (även den från Claes Nelander) är att skapa en ”Örebromodell” där olika funktioner inom kommunen gör gemensamma besök/inspektioner vilket skulle spara tid för krögaren. Detta bör utredas och, om det är praktiskt möjligt, genomföras.

Om vi vågar pröva nya lösningar samtidigt som vi satsar hårt på att locka arrangemang, marknadsföra Örebro och bidra till nya idéer som kan bli lika framgångsrika som Live At Heart, är målet om att Örebros besöksnäring år 2020 ska vara fjärde störst i landet rimligt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *